Blokker opent de komende tijd veertig vestigingen in Nederland om de vorig jaar failliet verklaarde winkelketen opnieuw op te bouwen. De eerste twaalf nieuwe winkels worden woensdag geopend en op 2 juli volgen nog eens 10 vestigingen. De rest volgt de komende weken, meldt de winkelketen.

Blokker werd in november vorig jaar failliet verklaard. De in 1896 opgerichte keten kampte voor het bankroet met aanhoudende verliezen en problemen met het afbetalen van schulden. Blokker had vorig jaar bijna vierhonderd vestigingen. Ongeveer 45 franchisefilialen waren niet betrokken bij het faillissement en zijn opengebleven. Roland Palmer, een neef van Jaap en Ab Blokker, heeft de merknaam gekocht en wil de winkelketen weer opbouwen.

Onlangs werd al bekend dat de ondernemers achter het huidige Blokker vacatures voor 37 vestigingen hebben uitgezet. Blokker wil de komende tijd dus iets meer nieuwe winkels openen.

De eerste twaalf nieuwe vestigingen openen in Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Bovenkarspel, Breskens, Den Bosch, Elst, Emmen, Hoogezand, Voorburg, Weert en Zeist. Amsterdam krijgt twee vestigingen. Volgens de keten worden daar producten verkocht die Blokker voorheen al had als huishoudwinkelketen, maar komen er ook nieuwe bij. Zo krijgen de winkels meer woonartikelen met bijvoorbeeld geurproducten en nieuwe merken.

'Toonbeeld van de winkelstraat'

Blokker hoopt met de heropbouw opnieuw een "toonbeeld van de winkelstraat" te worden. Palmer vindt het "zeer bijzonder" om Blokker te kunnen voortzetten en hoopt "met een moderne, vernieuwende manier een nieuwe impuls te geven aan dit vertrouwde merk".

De keten wil terugkeren in de Nederlandse winkelstraten met een assortiment dat meer op jongeren is gericht, en met bredere looppaden en meer advies in de winkels.

In de nieuwe vestigingen liggen veel producten die Blokker voor het faillissement ook verkocht. Daaraan zijn nieuwe producten toegevoegd, zoals picknickmanden, geurstokjes en stoomapparaten, zegt eigenaar Roland Palmer van de winkelketen woensdag bij de opening van het filiaal in het Zuid-Hollandse Voorburg.

"We hebben altijd hele goede strijkplanken en strijkijzers gehad, alleen als je een jonge vrouw van 25 spreekt, die zegt: dat doet mijn moeder. Dat doe ik niet meer. Wat ze wel doen, is stomen." Zo wil de keten volgens hem zowel oudere als jongere mensen aanspreken.

Retailadviseur Erik Hemmes denkt dat Blokker weer succesvol kan worden als de keten bijvoorbeeld succesvolle producten blijft verkopen. Het nieuwe Blokker kan meer aandacht besteden aan aanbiedingen. "Acties moet je spannend maken. Het moet een bijzonder artikel zijn en het moet een koopje zijn. Je moet er mensen mee trekken." Action, Dirk en Nettorama doen dit volgens hem goed en Blokker kan kijken wat het daarvan kan opsteken. In grotere winkels kan Blokker overwegen zelfscankassa's neer te zetten. "Die zijn behoorlijk in opkomst en veel klanten hebben die liever dan dat ze in de rij staan."

Verder kan Blokker er volgens hem voor zorgen dat personeel meer enthousiasme uitstraalt. "Uitstraling is belangrijk, klanten pakken dat onbewust op." Wel geeft hij toe dat het vinden van genoeg personeel niet makkelijk zal zijn en dat de meeste oud-medewerkers waarschijnlijk al een andere baan hebben.

LEES OOK: HEMA ziet omzet en winst stijgen en trekt voormalige Blokker-klanten aan